پالم پیت (Palm peat) بستری برای کشت های هیدروپونیک

خُرما که به انگلیسی به آن Palm می­ گویند (نام علمی: Phoenix dactylifera)، گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزء خانواده­ ی نخل‌ها (Arecaceae) است. ایران در طی سال­ های 1391 تا 1395 از رتبه­ ی اوّل تولید خرما در جهان به رتبه­ ی سومی تنزُّل پیدا کرده است؛ سالانه حدود ۷ میلیون تن خرما در جهان تولید می شود که کشور ما با تولید بیش از یک میلیون و چهل هزار تن خرما جایگاه ویژه ای در این بین دارد. ایران ۱۵ درصد تولید و ۲۱ درصد سطح زیر کشت خرمای دنیا را به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران و آمارنامه محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی که مربوط به سال ۱۳۹۳ است، طی ۲۵ سال گذشته میزان تولید خرما در کشور بیش از ۵ برابر افزایش یافته است و از ۱۷۳,۹۴۰ تن در سال ۱۳۶۷ به ۱,۰۴۲,۲۷۷ تن در سال ۱۳۹۳ رسیده است.

این آمارها نشان از افزایش درخت نخل و به تبع آن ضایعات حاصل از چوب نخل خرما در خطه­ ی پهناور سرزمین ایران می­ باشد.

در طی آزمایشی که بر روی ترکیبات چوب نخل خرما صورت گرفته مشاهده گردید که بیشترین جذب یونی مربوط به یون منیزیم (1.67 پی پی ام) و کمترین آن مربوط به یون مس (0.483 پی پی ام) می­ باشد و در کل در چوب نخل 14 ترکیب شناسایی شده وجود دارد که:

1 و 3- دی اوکسولان -4- متانول (46/4%)

هگزا دکانوئیک اسید (15/27%)

1و2- بنزن دی کربوکسیلیک اسید (11/48%)

زایلان (6/93%)

9و12-اکتا دکادنوئیک اسید (5/19%)

بوتانیک اسید (4/09%)

1و3- دی متیل بنزن (3/01%)

دارای بیشترین مقادیر و مهمترین ترکیبات هستند. این ترکیبات می­ توانند در دوام و مصرف چوب (تنه) نخل خرما نقش بسیار زیادی داشته باشند.

چند سالی است که بر روی آرد ضایعات خرما در صنعت کشاورزی جهت بستر کشت گیاهان هیدروپونیک توجه خاصی شده است.

فرآورده ­ی به دست آمده از آرد ضایعات نخل خرما را پالم پیت (Palm peat) می­ گویند که معادل کوکوپیت (Coco peat) که از پوسته­ ی میوه ­ی نخل نارگیل (Coconut palm) به دست می­ آید، است؛ اما این نامگذاری دارای اشکال است، چرا که ضايعات نخل خرما در اصل يک نوع پيت نيست و اشتباه ­تر آن که گاهی آن را کوکو پالم هم می­ نامند؛ علی ایُّحال از این آرد حاصله در ساخت بستر کشت­ های هیدروپونیک و در اختلاط با پرلایت به جای ترکیب کوکوپیت به علاوه­ ی پرلایت، استفاده می­ کنند.

از آن جایی که ضايعات سلولزي درختان نخل خرما در مقایسه با پیت ماس، کوکوپیت، پشم سنگ و غیره از ارزش قیمتی کمتری برخوردار است و از سوی دیگر بالا بودن هزینه­ ی نهاده ­های گلخانه­ ای که کشاورزان را به سمت استفاده از بسترهای ارزان­تر سوق می­ دهد، این محصول روانه­ ی بازار گلخانه­ ها گردیده است.

در این راستا مجتمع کشت و صنعت محمدآباد اراک با خرید دستگاه رنده ­ی چوب، شروع به خرید تنه ­ی درخت خرما و رنده کردن آن کرد تا بتواند در این راه گام مؤثری بردارد و از یک سو سطح کشت گلخانه­ های خود را با این ماده ی ارزان زیر کشت­ های هیدروپونیک ببرد و از سوی دیگر بتواند بازار گلخانه های اطراف را به دست گیرد.

18 thoughts on “پالم پیت (Palm peat) بستری برای کشت های هیدروپونیک

  • سلام وقت بخیر ، برای تهیه پالم پیت که ماده اولیه ساخت آن تنه ی درخت نخل هست چنانچه نیاز به تنه یا ضایعات درخت نخل دارید من قادر به تامین هستم با قیمت توافقی ،خراسان جنوبی شهرستان طبس شماره تماس 09133550251

    • سلام بر شما دوست گرامی!
      از اینکه بازدیدی از سایت ما به عمل آوردید متشکریم…
      چشم در صورت احتیاج با شما دوست عزیز تماس میگیریم.

  • سلام وقت شما بخیر
    ما چطور می تونیم یه نمونه از پالم پیت برای تست در گلخانه داشته باشیم؟

    • سلام بر شما دوست گرامی…
      جهت همانگی برای داشتن نمونه پالم پیت از قسمت درباره ی ما با کارشناس کشاورزی جناب آقای مهندس حسن دهقان تماس جاصل فرمایید،
      متشکریم

  • سلام
    آقای حسن دهقان
    لطفا با من در زمینه مشاوره و همکاری روی پالم پیت تماس بگیرید
    09123838048
    با سپاس

    • سلام دوست عزیز!

      اطلاعات پالم پیت را طی تماسی که با شما داشتم، خدمتتان عرض کردن؛ هر چند این پیام را قبل از تماس های صوتی ای که با بنده حاصل نمودید، در وب سایت ما قرار دادید؛ علی ایُّحال بنده در خدمت هستم.

  • سلام دستگاه رنده چوب گز از کجا میتونم تهیه کنم شما این دستکاه از کجا خرید کردیید میتونید اپرس بدهید به ما

    • سلام دوست عزیز!

      دستگاه رَنده ی چوب جهت تولید پالم پیت برای فروش موجود داریم.

      جهت خرید از تبِ “تماس با ما” تماس حاصل فرمایید.

  • سلام
    آیا پالم پیت برای استفاده در باغ نیمه بیابانی مناسب تر هست یا خاک برگ؟

    • سلام!

      مسلماً خاک برگ بهتر است؛ از این که هر دو از بافت گیاهی به دست می آیند، هیچ جای تردیدی نیست؛ امّا خاک برگ، ترجیحاً نسبت به پالم پیت به خاطر فرآوری ای که بر روی آن (چه به صورت طبیعی و چه مصنوعی) صورت گرفته است، موادِ قابل دسترس تری دارد و کمتر موجبات بیماری های ساپروفیتی را فرآهم می آورد.

      پالم پیت همانند کوکوپیت برای کشت های هیدروپونیک است، نه برای استفاده در خاک…

  • سلام دستگاه آسیاب و…برای تولید پالم پیت نیاز دارم .ک در شهر بم تولید کنم .لطفا راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *