مختصری در مورد قارچ گانودرما

قارچ گانودرما

قارچ گانودرما با نام لاتین reishi یاganoderma  یا قارچ لینگجی یا قارچ ری‌شی (نام علمی: Ganoderma lucidum) قارچی یک‌ساله از تیره تابان‌پوستان (Ganodermataceae)، محصولی است که فقط در مناطق گرم و مرطوب می­روید و از گونه قارچ­های قرمز است. بر خلاف باور عمومی، همه قارچ­های قرمز سمی نیستند. نام رسمی این قارچ در چین، لینگ زی و در ژاپن، ری‌شی به معنی پادشاه گیاهان دارویی و در کره، یونگ زهی می‌باشد. دامنه کوه Changbai در جیلین چین خواستگاه بومی این قارچ می­باشد. در سال­های پیش و ایام قدیم این قارچ در علم پزشکی یونان و کتاب شفا ابوعلی سینا تحت عنوان قارچ وحشی آمده است.

در چین نمادی از سلامتی و طول عمر به همراه شادی و اقبال در زندگی بوده و بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای درمان پزشکی استفاده می­شود. گانودرما زمانی تنها برای امپراطوران و بزرگان استفاده می­شد و در اختیار عموم مردم قرار نداشت. ثروتمندان در دوران باستان با امید جاودانگی و آرامش، از نوشیدنی گانودرما استفاده می­کردند. در چین باستان از گانودرما با عناوینی همچون «گیاه توانمندی معنوی» و «قارچ ده ساله» یاد می­کردند. در باور چین باستان نوشیدن معجونی از قارچ گانودرما، جاودانگی و طول عمر را به ارمغان می­ آورد. در قارچ، مولکول های متعددی از جمله تریترپروئید، پلی ساکارید و پپتید وگلیکان­ها وجود دارد که ممکن است مسئول اثرات بهداشتی آن باشد. در حالی که بسیاری از افراد، قارچ­های خود را تازه می­خورند، معمولاً از قارچ گانودرما در  فرم­های پودر قارچ یا عصاره­ هایی که حاوی مولکول­های خاصی هستند استفاده می­شود.

 

Scientific classification

Kingdom:

Fungi قارچ

Division:

Basidiomycota قارچ‌های چتری

Class:

Agaricomycetes کلاه‌قارچان

Order:

Polyporales تاقچه‌ای‌قارچ‌سانان

Family:

Ganodermataceae تابان‌پوستان

Genus:

Ganoderma

Species:

G. lucidum

این قارچ از شاخه قارچ­های چتری است که در مناطق رشد، به طور طبیعی در کنار درختانِ دارای چوب سخت یا مرده و یا درختانی که در حال خشک شدن هستند، می­روید. گانودرما با حدود ۸۰ گونه مختلف، گیاهی وحشی و خودرو در طبیعت است که این روزها در مزارع پرورش قارچ نیز با تکنیک­های ویژه تولید می­شود. گانودرما بافتی چوبی، براق و صیقلی داشته و از نظر ظاهری با قارچ دکمه ­ای تفاوت بسیاری دارد. قسمت هاگدان گیاه شبیه به کلیه انسان و به رنگ قهوه ای- قرمز است که در لبه­ های قارچ، کم رنگ­تر می­شود.

این قارچ دارای بوی و طعم نامطبوعی است که موجب عدم مصرف آن به صورت خام می­شود. تلخی زیاد این داروی گیاهی هم می­تواند بسیار آزار دهنده باشد. از این رو روش­های دیگری غیر از خام خواری آن مورد استقبال قرار گرفته است.

از معمول­ترین روش­های مصرف این قارچ به شکل دمنوش و چای یا اضافه کردن به خوراکی­های دیگر می­باشد.

 

 

 

 

البته بهترین روش برای مصرف آن این است که مقداری از پودر آن را به قهوه خود اضافه کنید. همچنین دقت داشته باشید که مصرف بیش از یک بار در روز توصیه نمی­شود. بهترین زمان برای مصرف قارچ گانودرما صبح­ ها پیش از خوردن صبحانه است.

شما می­توانید بخش گوشتی قارچ را تکه تکه کرده یا به همین شکل خریداری نمایید و سپس آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید. البته می­توانید همین قطعات را همانند دمنوش، دم کرده و نوش جان کنید.

گونه ­های قابل توجه گانودرما:

  • Ganoderma applanatum (Artist’s conk)
  • Ganoderma lucidum (Reishi, Lingzhi)
  • Ganoderma multipileum
  • Ganoderma tsugae

پرورش گانودرما در ایران

قارچ­های گانودرما لوسیدوم به طور طبیعی در ایران رشد می­کند، پس این قارچ با اقلیم و آب و هوای ایران به خوبی سازگار است. بنابراین شرایط کشت و پرورش آن نیز امکان پذیر خواهد بود. فقط باید شرایط محیطی لازم برای پرورش این قارچ را دانست و اقدام به پرورش آن نمود.

فصل تابستان برای کشت قارچ مناسب است و عوامل مختلف محیطی، میزان اکسیژن و غلظت یون کلسیم و… نیز برای کشت بسیار مهم هستند؛ بهترین روش کشت برای رسیدن به عملکرد بالا استفاده از میسلیوم­ های اولیه و بارور شده می­باشد.

روش کشت بافت هم برای کشت این نوع قارچ تست شده است.

برای کاشت قارچ گانودرما ابتدا کیسه­ هایی پر از کاه بهداشتی و تمیز تهیه کنید. کاه باید تمیز باشد تا از بیماری­ها و نفوذ ترکیبات سمی جلوگیری به عمل آید. به جای استفاده از کاه برای کاشت قارچ می­توان درون کیسه­ ها از خاک اره استفاده کرد. باید خاک اره را با سبوس گندم ترکیب کرد (مخلوط کاه یا خاک اره، ۱۰% سبوس برنج و ۳% آهک) و حواسمان باشد که رطوبت آن بالا باشد. علاوه بر سبوس گندم باید کلسیم فسفات و کلسیم کربنات هم به آن افزوده شود.

سبوس گندم به عنوان مکمل نسبت به سبوس برنج مؤثرتر است.

ترکیب خاک اره با سبوس گندم بهترین نتیجه را میدهد.

برای کاشت قارچ گانودرما نوع کیسه ­ها باید پلی پروپیلن باشد و بعد از ریختن ترکیبات لازم به درون کیسه­ ها دهانه آن­ها را با نخ محکم بسته شود. برای استریل و بهداشتی کردن کیسه­ ها آن­ها را حدود ۲ ساعت در فشار ۲۲ اتمسفر در اتوکلاو قرار می­دهند. کیسه‌ها در فشار کم و حرارت ۹۵ تا ۱۰۰ درجه سانتی­گراد استریلیزه می‌شوند.

بعد از آن که کیسه ­ها استریل و خنک شد، بذر قارچ استاندارد را روی کیسه­ ها می­ریزند. این مرحله به صورت کاملاً بهداشتی و با استفاده از هود بر روی کیسه‌ها انجام می‌گیرد. محل نگهداری کیسه­ ها باید تاریک و در دمای ۲۸ الی ۳۵ سانتی­گراد و  با دی اکسید کربن بالا باشد. بعد از گذشت چند روز (سه تا چهار هفته) میلیون­ها قارچ به صورت ریسه (جلینه، میسلیوم، نخینه‌های قارچ) در هر کیسه به وجود می­ آید. زمان برداشتن و باز کردن درب کیسه‌ها بسیار مهم و حساس است که این زمان مصادف است با هنگامی که ریسه ­ها نیمی از کیسه را گرفته‌­اند (نه بیشتر و نه کم­تر)، وقتی این اتفاق صورت گرفت، قسمت بالای کیسه بریده می­شود تا نتیجه دهی بهتری صورت بگیرد.

کپک­‌هایی همچون نوروسپورا و تریکودرما و یا کنه‌ها ممکن است به محیط کشت قارچ حمله و آن را آلوده کنند. دلیل ظهور این آفات، پاره شدن کیسه­ ها یا بذرپاشی غیراصولی است که باید به آن بسیار توجه کرد.

سپس کیسه­ ها به سالن تولید منتقل و بر روی قفسه­ ها قرار می‌گیرند. در این شرایط رطوبت باید ۸۵% الی ۹۵% باشد و آب ۴ تا ۵ بار در روز اسپری شود. یک تا دو هفته زمان می‌برد تا قارچ­ها ظاهر گردند. وقتی کلاه زرد رنگ قارچ تشکیل شد باید دما و رطوبت را کاهش داد؛ اما زمانی قارچ­ها به ثمر می­رسند که رنگ آن­ها به قهوه­ای و قرمز تبدیل شود و حاشیۀ سفید آن­ها محو گردد. رشد قارچ گانودرما کُند صورت می­گیرد. زمان رشد تا برداشت قارچ گانودرما حدوداً ۱ ماه به طول می­انجامد. این نوع قارچ­ها بعد از برداشت خشک می­شوند.

پس از برداشت فلاش اول (بازه زمانی برداشت قارچ که چند­روز طول می­‌کشد)، فلاش دوم ظاهر خواهد­شد. بعد از برداشت اول، محل نگهداری و دما و رطوبت باید به حالت اول برگردانده شود تا شرایط برای رشد و برداشت دوم مهیا شود. قارچ­‌های گانودرما پس از برداشت، در شرایط ویژه خشک می­‌شوند و سپس باید در محیط سرد و خشک نگهداری گردند.

فواید و اثر بخشی:

  • مشاهده­ ی این اثرات در سطح بالایی از نظر علمی نیست و در سطح Insufficient evidence یا «شواهد ناکافی» قرار می­ گیرد.

آیا قهوه قارچ گانودرما می­تواند به بهبود سلامتی کمک کند؟

برای تهیه عصاره قارچ گانودرما، می­بایست پودر خشک گانودرما را جوشاند. به این صورت که ۵۰ گرم از پودر خشک قارچ گانودرما در سه لیتر آب به مدت ۴ ساعت جوشانده شود. این کار را تا آنجا ادامه دهید که نیم لیتر از آب باقی بماند. عصاره­ ی به دست آمده را صاف کرده و در یخچال نگه­داری نمایید؛ قارچ گانودرما مزۀ تلخی دارد و به تنهایی قابل خوردن نیست، اما از این قارچ به شکل خوراکی، در چای، قهوه و شکلات استفاده می‌گردد.

قهوه گانودرما یک ترکیب پودری است که به صورت نوشیدنی در اختیار افراد قرار می­گیرد. سایر مواد تشکیل دهنده همچون شکر، خامه غیر لبنی و گیاهان مختلف هم می­تواند به این ترکیب اضافه شود. این گزینه یکی از نوشیدنی­ هایی است که می­تواند مزایای بسیاری برای بدن داشته باشد. گاهی از اوقات چنین نوشیدنی توسط افرادی که می­خواهند مصرف قهوه­ شان را کاهش دهند اما هنوز به دنبال افزایش سطح انرژی­شان هستند استفاده می­شود. علی­رغم ادعاهای بازاریابی در مورد مزایای این نوع قهوه، شواهد علمی برای تأیید چنین ادعاهایی وجود ندارد.

برخی از افراد ادعا می­کنند که قهوه گانودرما می­تواند سیستم ایمنی و قدرت آن را افزایش دهد، به کاهش وزن کمک نماید، با خستگی مبارزه کند، حافظه را بهبود ببخشد، سطح انرژی را افزایش دهد، کلسترول را پایین بیاورد، التهاب را کاهش دهد، استرس را تسکین ببخشد، فرایند پیری را معکوس نماید و به بهبود جریان خون کمک کند. قارچ گانودرما منبع عالی از انتی اکسیدان­ها محسوب می­شود.

تا به امروز مطالعه علمی بر روی مزایای قهوه این قارچ صورت نگرفته است. با این حال مطالعات اولیه نشان می­دهد که قارچ گانودرما به تنهایی می­تواند مزایای مختلفی بر روی بدن داشته باشد. به عنوان مثال یکی از مطالعات  مروری در سال ۲۰۱۶  نشان داد که این قارچ می­تواند به عنوان درمان مکمل یا همراه در کنار سایر درمان­های معمول مورد استفاده قرار گیرد زیرا پاسخ تومورها را بهبود می­بخشد و می­تواند سیستم ایمنی فرد را تقویت کند. همچنین تحقیقات موجود نشان می­دهد نوشیدن قهوه به طور کلی می­تواند مزایای مختلفی بر روی بدن داشته باشد. با این حال مطالعات مروری به این نتیجه رسید که مصرف قهوه می­تواند با افزایش فشار خون و در نهایت افزایش بیماری­های قلبی مرتبط باشد. اگرچه برخی از تحقیقات نشان می­دهد قارچ گانودرما به کاهش فشار خون و بیماری­های قلبی کمک می­کند اما گزارش­های منتشر شده، شاهدی مبنی بر مفید بودن قارچ گانودرما در درمان ریسک فاکتورهای بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ارائه نکرد.

امنیت قهوه قارچ گانودرما لوسیدوم زیاد مشخص نیست. با اینحال خود این قارچ ممکن است عوارض جانبی همچون حالت تهوع، خشک شدن گلو، خشک شدن بینی را به همراه داشته باشد.

قبل از مصرف قهوه گانودرما باید با پزشک خود مشورت کنید به خصوص اگر از داروهای مرتبط با فشار خون، ضد پلاکت یا سرطان استفاده می­کنید. علاوه بر این مصرف مقادیر زیاد کافئین می­تواند ضربان قلب را بیشتر کند، باعث ایجاد اختلال در خواب شود، شکم را ناراخت نماید و مشکلات روحی را بدتر کند. گزارش­های متعددی وجود دارد که نشان می­دهد افراد بعد از مصرف محصولات قارچ گانودرما لوسیدوم هپاتیت را توسعه داده ­اند. یکی از این­ها عصاره Agaricus blazei و Ganoderma lucidum بود. دیگری پودر قارچ گانودرما لوسیدوم بود. یکی دیگر از گزارش­های موجود نشان می­دهد این قارچ باید با احتیاط مصرف شود زیرا احتمال سمیت با آن وجود دارد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که داروهای گیاهی و مکمل­های رژیمی غذایی توسط FDA تنظیم و قانونگذاری نمی­شوند. در برخی از موارد محصولاتی که به مشتریان فروخته می­شود در برگیرنده موادی است که در برچسب بیان نشده و همین امر عوارض جانبی برای افراد ایجاد می­کند.

اگرچه ممکن است از طعم تلخ قهوه گانودرما لذت ببرید، اما سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید. هنوز باید تحقیقات بیشتری بر روی این قارچ و مزایای آن انجام شود. اگر می­خواهید از این قهوه به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول­تان استفاده کنید، قبل از هر چیزی با پزشک خود مشورت نمایید تا ببینید انتخاب مناسبی برای شما هست یا خیر.

سخن آخر

در وب­سایت­های متعددی (مانند: https://iranganoderma.ir) درباره خواص دارویی قارچ مذکور مطالب بسیاری نقل کرده­اند که بیشتر از این پرداختن به این مقوله را لازم نمی­دانم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *