کشت چغندر قند و یونجه

مسئولان مربوطه در مجتمع کشت و صنعت محمّدآباد اراک سعی بر آن دارند که در ابتدای امر آنچه مورد نیاز دام های مجتمع است کِشت گردد و در وحله ی بعد، برای کمک به استقلال و خودکفایی میهن عزیز ایران در بخش محصولات کشاورزی، توجه خود را به محصولات استراتژی و مایحتاج آحاد ملت، معطوف می دارند.

در راستای این امر، این مجتمع اقدارم به کِشت یونجه (در سال 1394) برای مصرف دام های خود و ایضاً کِشت چغندر قند (در سال 1396) کرده است؛ بذور مصرف شده از بذرهای داخلی است، مثلاً از بذر یونجه چهار چین همدان و یا از بذر رقم پارس کرج برای چغندر قند استفاده شده است به جز بذر تورباتا چغندر قند که در قیاس با بذر ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

موضــوع بــذر در چغندرقنــد از جمله ویژگــی های مورد توجه اســت. در ایــن گیــاه، بــا توجـه بـه تعـداد گلهـاي كنـار هـم، بذرهـاي تشكيل شـده بـه دو دسـته بـذر چندجوانـه اي (مولتـي ژرم) و بــذر تک جوانــه ای (مُنــوژرم) تقســیم می شــود. کاشــت بــذر مولتــی ژرم منجــر بــه تولیــد چنــد جوانــه در محــل کاشــت بــذر مي شــود و ایجــاد تراکــم مناســب در ســطح مزرعــه مســتلزم حــذف بوته هــای اضافـی و حفـظ تنهـا یـک بوتـه از طریـق عملیـات تُنـَک اسـت. ایـن درحالـی اسـت کـه بـا کاشـت بذر تک جوانـه ای، ضرورت انجام عملیات هزینه بَر تُنَک کردن مرتفع می گردد و تنها زمانی احتیاج به این امر می باشد که تراکم کشت بذور تک جوانه ای در واحد سطح بالا باشد.

 

2 thoughts on “کشت چغندر قند و یونجه

  • سلام با توجه به نوسانات درجه حرارت کره زمین بهترین راهکار به ثمر رساندن محصول چغندر قند تا برداشت ان چه و چگونه هست

    • با سلام و عرض ادب!

      راهکارها با توجه به نوع خاک اعم از بافت و ساختمان خاک، اقلیم، آب و هوا، نوع بذر، میزان و ترتیب آبیاری و … متفاوت است.

      امّا اگر فرضاً شرایط خاک را مساعد در نظر بگیریم، هرچه سعی شود در روزهایی که فتوتروپیسم تابستانی دارند (مثل اواخر اسفند تا اوایل آبان در منطقه ی شیراز و یا اواخر فروردین تا اواخر مهر ماه در منطقه ی همدان) کشت صورت گیرد و از کود های NPK سه بیست دارای TE هر بیست روز یک بار استفاده گردد بهره وری بالا می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *