استراث برن Strath Burn

سیلمی استراث بُرن (Strath Burn) در تاریخ چهارشنبه ۲۹ فوریه ۲۰۱۲ مصادف با ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ و ۷ ربیع الثانی ۱۴۳۳ در برج فلکی حوت در بریتانیا به دنیا آمده است که آن سال، توسط امام خامنه­ ای به سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده بود؛ این سیلمی پس از سه فصل کشش در ایرلند و با پایان رسیدن فصل کِشِش در سال ۲۰۱۹ در حالی که نسل اول کره­ هایش به سن یک سالگی رسیده بودند با سرمایه گذاری مجتمع کشت و صنعت محمّدآباد خریداری شده و از ابتدای سال ۲۰۲۰ برای ارتقاء سطح اسب­ های کورسی کشور وارد ایران شد.

سیلمی استراث بُرن یکی از ۵ اسب برتر مسافت کوتاه اروپا در سال ۲۰۱۵ و بهترین و تنها پسر از نسل اول کُرّه­های سیلمی اسطوره ­ساز ایکویانو است؛ این سیلمی ارزشمند در دوران کورس خود ضمن کسب ریتینگ تایم فورد فوق ­العاده­ ی ۱۲۰ موفق به کسب مقام قهرمانی، نائب قهرمانی و سومی در ۷ مسابقه ­ی بسیار مهم کلاس ۱ گروه و استیکس در مسافت­های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ متر گردیده است؛ استراث بُرن در این مسابقه­ ها موفق به شکست دادن ۲۲ اسب برنده­ ی گروه گردید که در این میان می­توان قهرمان­های مسابقه­ های گروه یک چون سیلمی­ های مطرح Profitable، Jungle Cat، Belardo و اسب­های مطرح G-Force، Kingsgate Native، Tiggy Wiggy، Gordon Lord Byron اشاره نمود که همه ی این قهرمان­ها طعم شکست در برابر استراث بُرن را تجربه کرده­ اند.

استراث بُرن دوران کورس خود را در ۲ سالگی با قهرمانی در مسابقه­ ی کلاس ۴ میدن پیست Newbury  آغاز نمود؛ چند روز پس از این مسابقه استراث بُرن و چندین اسب دیگر که از خوراک تقویتی کمپانی Dodson & Horrell استفاده کرده بودند با تست مثبت مشکوکِ کمی مورفین روبرو شدند و به همین دلیل مقام قهرمانی استراث بُرن در اولین کورسش دیسکالیفه و مُلغا اعلام شد، چند روز بعد و با ادامه­ ی تحقیق­ها روشن شد که هیچ کدام از این اسب­ها و مربیانشان دوپینگ نکرده بودند و همگی تبرئه شدند؛ پس از آن استراث بُرن در مسابقه­ ی گروه ۲ مزون لافیت فرانسه شرکت کرد و به مقام نائب قهرمانی رسید.

Strath Burn سلیمی­ای ارزشمند و به روز، با عملکردی فوق العاده در کورس و دارای اندامی بسیار قوی و متناسب و شجره­ ای خوش آوازه می­باشد که می­تواند جهشی در ژنوم اسب­های کورسی کشور در راستای رسیدن به بالاترین سطح استانداردهای جهانی اسب تروبرد، ایجاد کند؛ در ژنوم استراث بُرن قابلیت­های فرآوانی از سیلمی­های برتر مانند Equiano نهفته است.

شجره ی استراث برن

از مهمترین نکته­ ها در شجره­ ی استراث بُرن خالی بودن شجره­ ی این اسب تا چهار نسل از سیلمی­ های نوردن دنسر، استورم کت، آی پی ایندی و مستر پرسپکتور است که این امکان را به مادیان داران می­دهد تا با خیال راحت از هر نسلی بتوانند با یک سیلمی برتر و به روز دنیا در داخل کشور پهناور و عزیز ایران، کِشش نمایند و به یاری خداوند قهرمان آینده­ ی کشور را تولید نمایند.

سیلمی استراث بُرن (Strath Burn) مسابقه­ های خود را در سن دو سالگی با کسب مقام نائب قهرمانی در گروه ۳ مسابقه­­ی Dubai Cornwalls Stakes پیست نیومارکت پایان داد. عملکرد فوق العاده ­ی استراث بُرن در سه سالگی و با کسب مقام سومی در مسابقه ­ی لیستد (مسافت ۱۰۰۰ متر) پیست York و کسب مقام قهرمانی در مسابقه­ ی ۱۲۰۰ متر پیست Doncaster آغاز شد. استراث بُرن در مسابقه­ ی بعدی با کسب مقام قهرمانی در مسابقه­ ی گروه Hackwood Stakes GR3 خود را به عنوان یک اسب برنده­ ی گروه در اروپا معرفی کرد.

پس از این مسابقه­ ها استراث بُرن در یکی از مهمترین مسابقه­ های مسافت کوتاه سال اروپا به نام Sprint Cup-GR1 در مسافت ۱۲۰۰ متر به رقابت با برترین اسب­های پُر سرعت اروپا پرداخت و در رقابتی جذاب تنها با یک پوزه، پس از Twilight Son برنده­ ی دوم مسابقه­ ی گروه ۱ به مقام نائب قهرمانی دست یافت.

بعد از این مسابقه مؤسسه معتبر تایم فورد به این اسب پُرقدرت ریتینگ فیگور فوق العاده­ ی ۱۲۰ داد. استراث بُرن در ۴ سالگی در چند مسابقه­ ی گروه و استیکس دیگر شرکت نمود و موفق به کسب دو مقام سومی دیگر نیز در این سن گردید و پس از آن با توجه به خصوصیات بی­ نظیری که از خود به نمایش گذاشته بود از کورس بازنشسته شد و از ابتدای سال ۲۰۱۷ کار خود را به عنوان سیلمی در کشور ایرلند آغاز نمود.

برخی از فرزندان ایکویانو

The Tin Man (GB) 2012

یکی از برترین اسب­های مسافت کوتاه در سال­های اخیر و برنده ­ی سه مسابقه­ ی مهم از جمله:

Belvoir Bay (GB)

برنده­ ی مسابقه ­ی بسیار مهم گروه ۱ سرعت بریدرز کاپ آمریکا در سال ۲۰۱۹ (Breeders’ Cup Turf Sprint GR1) و نائب قهرمانی مسابقه بسیار مهم گروه ۱ سرعت جام جهانی دوبی در سال ۲۰۱۹ (Al Quoz Sprint GR1)

Medicine Jack

برنده­ ی مسابقه­ ی Gain Railway Stakes GR2 و مقام­دار مسابقه­ ی Keeneland Phoenix Stakes GR1

پدر

پدر استراث بُرن، سیلمی­ ای به نام ایکویانو EQUIANO (FR) یکی از بهترین سیلمی­ های مسافت کوتاه دنیا در سال­های اخیر و دارای کارنامه­ای روشن و تبارنامه­ ای ارزنده است.

شجره ی ایکویانو

از جمله مقام­های ایکویانو EQUIANO (FR) به قرار زیر است:

  • هفت مقام قهرمانی در مسافت­های ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ متر و کسب بیش از ۵۷۰ هزار پوند و ریتینگ تایم فورم ۱۲۷
  • دو بار قهرمانی مسابقه­ ی بسیار مهم مسافت ۱۰۰۰ متر گروه یک رویال اسکات King Stand Stakes-GR1 در سال­های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰
  • نائب قهرمانی مسابقه­ ی بسیار مهم مسافت ۱۲۰۰ متر گروه یک نیو مارکت Darly July Cup-GR1

ایکویانو (Equiano) را امروز می­توان یکی از برترین و به روزترین سیلمی های مسافت کوتاه  دنیا دانست؛ این سیلمی در کنار برادر (Dark Angel) و پدر (Acclamation (GB)) نامدارش از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در لیست رده­ بندی سیلمی­ های برتر مسافت کوتاه بریتانیا همواره جزء ۱۰ سیلمی برتر قرار گرفته­ اند و جالب­تر این که در رده­ بندی مجموع چهار سال اخیر، جزء ۶ سیلمی برتر بریتانیا محسوب می­گردد.

گفتنی است که این که این موفقیت­ها در رابطه با سیلمی ایکویانا در حالی شکل گرفته است که تا ابتدای سال ۲۰۲۰ تنها ۶ نسل از این سیلمی به میدان وارد شده و ایکویانا از این حیث در بین تمام ۱۰ سیلمی برتر مسافت کوتاه بریتانیا، منحصر به فرد است؛ کره­ های سیلمی ایکویانا در همین چند سال موفق به کسب مقام­های متعدد در مهمترین مسابقه­ های گروه استیکس در قاره­ ها­ی اروپا، آمریکا، اقیانوسیه و آسیا شده ­اند(۲۷ اسب مقام­دار مسابقه­های استیکس).

پدربزرگِ مادری

پدر برزرگ مادری استراث بُرن سیلمی­ ای به نام آیریش ریور Irish River می­باشد که برنده­ ی ۷ مسابقه ­ی گروه ۱ و برترین اسب کورس فرآنسه در دهه ­ی هفتاد میلادی با ریتینگ ۱۳۱ بوده است.

آیریش ریور در مقام سیلمی نیز بسیار موفق بود و قهرمانانی چون Paradise Greek، Irish Prize، Hatoof، Exit to Nowhere و … را در دهه­ های هشتاد و نود میلادی به دنیا معرفی نمود؛ عملکرد این سیلمی به عنوان پدربزرگ مادری نیز بسیار قابل توجه بود و از مهمترین نوه­ های دختری او می­توان به اسب­های زیر اشاره نمود:

  • Arcanques برنده­ ی بریدرز کاپ کلاسیک سال ۱۹۹۳
  • Saffron Walden برنده­ ی مسابقه­ ی Irish 2000 Guineas سال ۱۹۹۹
  • David Junior برنده­ ی چندین چند مسابقه بسیار مهم گروه ۱ و سیلمی جاکی کلاپ ژاپن

همچنین از نوه­ های دختری موفق آیریش ریور می­توان سیلمی­ های مطرح چون Alhaarth، Mubtaker، Distaut View، Spectrum، Strath Burn را نیز نام برد.

مادر اول

مادیون Irish Light برنده­ ی ۲ مسابقه در ۳ سالگی و مادر ۳ کُرّه ­ی بلک تایپ و هفت کُرّه­ ی قهرمان شامل:

  • Strath Burn برنده­ ی مسابقات گروه و سیلمی در ایرلند
  • Polar Force برنده­ ی ۸ مسابقه و کسب مقام­های دوم و سوم در ۲۲ مسابقه و مقام سوم در مسابقه­ ی بسیار مهم Phoenix Stakes GR1
  • Carnival Queen برنده ­ی مسابقه­ ی آمریکا و انگلستان و دارای مقام نائب قهرمانی در مسابقه لیستد سانتا انیتا
  • Opalescent دارای ۹ مقام قهرمانی و ۷ مقام دومی و سومی در بریتانیا
  • In Salutem درای ۷ مقام اولی و ۲۸ مقام دومی و سومی در بریتانیا
  • Brockfield دارای ۵ مقام اولی و ۱۷ مقام دومی و سومی در بریتانیا
  • Harnour دارای ۲ مقام اولی و ۱۵ مقام دومی و سومی در بریتانیا

مادر دوم

Solar Star مادر دومِ سیلمی استراث بُرن است که دارای دو مقام قهرمانی در دو سالگی و مادر چند مادیان برنده و مقام­دار مسابقات استیکس و همچنین تولیدکننده ­ی برندگان مسابقات گروه و استیکس، شامل:

  • Solar Bound برنده­ ی مسابقه ی لیستد و نائب قهرمان مسابقه­ های گروه ۳
  • Kondakovaکسب مقام سومی در مسابقه لیستد
  • Irish Light مادر سیلمی استراث بُرن (توضیح­ها در بالا)
  • Bintalreef مادر دو قهرمان مسابقه های گروه و لیستد به نام­های Buxted و Firest Cornerston

مادر سوم

Lajna نام مادر سوم سیلمی محبوب استراث بُرن است که مادر Gold Land برنده­ ی چندین مسابقه­ ی گروه در آمریکا است و همچنین مادر مادیان­هایی مانند: Western Friend (مادر سیلمی Resplendent Cee) و مادیان The Strand (تولید کننده­ ی برنده­ ی مسابقه­ ی استیکس) می­باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *