نشان‌واره یا لوگو یا آرم مجتمع کشت و صنعت محمّدآباد اراک

نشان‌واره یا لوگو یا آرم

گاهی ما کلماتی همچون: نماد، نشانه، علائم، آرم، لوگو، رمز و سمبل را در یک سبک و سیاق و با یک مفهوم عامیانه بیان می کنیم؛ در صورتی که هر یک از این ها با هم، تفاوتی بسیار دارد؛ در زیر به برخی از این تفاوت ها به صورت بسیار جزئی می پردازیم:

نشان‌واره یا لوگو یا آرم عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً خوانا) چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد.

نشان‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمی‌نمایاند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی لوگو، منحصر به فرد بودن آن می‌باشد. که با رعایت تکنیک‌های زیر بدست خواهد آمد. تکنیک DOIT: این تکنیک از مهم‌ترین روش‌های طراحی نشان واره یا لوگو خلاقانه می‌باشد که برای هر نوع طراحی کاربرد دارد. شناخت مسأله، باز کردن و تحلیل آن در ذهن، معرفی راه حل‌های مختلف و انتخاب بهترین راه حل، چهار گام در این تکنیک می‌باشد. DOIT مخفف چهار لغت Define، Open، identify و Transform می‌باشد . تکنیک چرا؟ پاسخ دادن به چراهای موجود در طراحی لوگو یکی از بهترین راه حل‌ها برای طراحی لوگو خلاقانه می‌باشد. تکنیک توهّم خلاق: برای داشتن طراحی لوگو خلاقانه؛ در مرحله اول باید ذهن خلاق و دیدی ماوراء داشتن. در این نوع طراحی لوگو، طراح مدام در حال سؤال پرسیدن از خود و پاسخ دادن به آن برای تغییر طرح اولیه و دست یافتن به طرح کاملاً خلاقانه می‌باشد.

در مقايسه ى رمز با نشانه و نماد بايد گفت:

در نشــانه، اتصــال دال و مدلول به طــرزى دلخواه و به وساطت علامتى قراردادى است كه از پيش معنايى ثابت دارد.

در نمــاد، اتصال دال بر مدلول براســاس معنا يا معانى مدلول تثبيت و مشــخص شده است. مانند استعاره و مجاز هم چنان كه در مثال «ديشب ســتاره اى به خانه من آمد»، وجود قرينه ى معناى ستاره را مشخص مى سازد. در تمثيــل (allegorie) و نماد، علامت به دلخواه تعيين نمی شــود و معنايى كه بايد از راه نمايش و تصويرسازى القا گردد، در اين دو نهفته است.

در رمــز اتصال دال و مدلول به وســاطت اصل يا مصدر معنابخش متعالى صورت میگيرد. نشانه، علامتى قراردادى اســت كه ضرورتاً بر مواضع و قرار مبتنى اســت. نشــانه، معناى ثابت و عامه فهم دارد و همواره جمعى و اجتماعى اســت (مثل علايم راهنمايى ـ رانندگى يا علامتهاى قــراردادى در منطق و علوم رياضى). در نشــانه، مشابهت ميان دال و مدلول همواره دلخواه و من عندى است.

در اســتعاره (metaphore) هــم، مشــابهت دلخواهانــه و قــراردادى نيســت و به طريــق اولى در اســتعارهاى بالا بر صعوددهنده (anaphore) به مأخذ و مصدرى معنابخش و مافوق بشر رجوع مى دهد. تمثيل از صناعات ادبى و در علم بديع ابزار يعنى وسيله اى براى بيان فكر و انديشــه اســت اما رمــز، دال و مدلول را به مصدر معنى بخش (signifcature) كه برتر از هر دوى آنها و عقل رُباست، دلالت میكند.

رمز در مقام نشانه اى پيدا از واقعيتى ناپيدا، به جهان مثالى و ملكوتى اشــاره دارد. واژه ى سمبل symbol كه معادل آن در زبان فارسى، «نماد» اســت، معادل مناسبى براى واژه ى «رمز» نيست. سمبل همچون نماد، رسايى لازم در بازنمودن جنبه هاى متعدد و متنوع رمز را ندارد.

چنــد معنايى يا دو پهلويى رمــز مهم ترين وجه تمايز رمز با نشــانه است. معانى متعدد رمز، بنا بر ديدگاه هاى مختلف درباره رمز و برحســب مرتبه اى كه رمز در آن ديده مى شود، متفاوت خواهد بود.

«ابهام» رمز مهم ترين خصلت آن اســت. رمز بهترين بيان ممكن امرى ناشناخته است كه هنوز قابل شناخت نيست. امور شناخته شده تنها در كسوت نمادها يا علامت ها بيان میشوند.

نماد، نشانه اى است كه با موضوعش معين میگردد. نماد عملكردى عقلانى دارد و فاقد هرگونه هستى يا وجود كلى اســت.

رمــز بازتاب معرفت وجودى بالاترى اســت كه جوهره اش با چيزى كه نمادين شده، يكى گرديده است.

در نماد، اتصال دال و مدلول بر اساس معنا يا معانى مدلول تثبيت و مشخص شده است اما در رمز اتصال دال و مدلول با وساطت اصل يا مصدر معنابخش متعالى صورت میگيرد.

آرمِ مجتمع کشت و صنعت محمّدآباد اراک

در زیر می توانید به فرمت های گوناگون آرم یا لوگویِ مجتمع کشت و صنعت محمّدآباد دست یابید:

 

PNG    ICON    JPG   TIFF   BMP   GIF   SVG   WBMP   WEBP   EPS   EXR   CDR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *