بخشی از سبک های فضای سبز – قسمت سوّم

سبک ویکتوریا (Victoria)

در سبک ویکتوریا که سبکی ایتالیایی محسوب می گردد، مجموعه ای از درختان زینتی و پوشش های گیاهی مانند شمشاد و مورد بوده و در این باغ ها سنگ ریزه ها، انواع صدف ها برای تزئین به کار میرود و به تدریج در طول تاریخ کاربرد مجسمه در باغ و اطراف پارک ها و قصرها مرسوم شد. سبک باغ سازی  منحصر به قطعات بزرگ و نوعی تراس بندی بود، این سبک به تدریج به کشورهایی مانند فرانسه بُرده شد.

باغ هایی با وسعت بسیار دارای تراس بندی، مجسمه، درختان، درختچه های دایمی وگل کاری های حاشیه ای در فضای باز مرسوم شد.

تفاوتهایی بین باغ های اروپایی و خاور دور وجود دارد که به بخشی از آن می پردازیم؛ از جمله عناصر مهّم در باغهای اروپایى مانند ایتالیایی و فرانسوی، هندسه است. هندسه (البته با تفکر) در باغ اروپایى نقش تعیین کننده اى دارد. هندسه آن قدر اهمیت دارد که حتى شمشادها در باغ اروپایى فرم دیوار پیدا مى کنند. حتى گیاه را وادار به ایفاى نقش به صورت یک جسم مصنوعى مثل دیوار، حیوان، پرنده و غیره کرده اند. کوشک ها ( یا سازه ی کلاه فرنگی، که سازه ای ساده و زیبا است که در فرانسه به آن کیوسک یا همان باجه ی فروش، می گویند) در باغ اروپایى در نقاط بلند و مرتفع ساخته مى شوند تا احاطه کامل بر روى باغ و طبیعت داشته باشند با این کار مقام انسان برتر از طبیعت و بالاتر از آن قرار مى گیرد؛ اما در باغ ژاپن همه چیز برعکس است، در آنجا از فرم هاى هندسى منظم خبرى نیست؛ با این که همه درخت ها و گیاهان با فکر، طرح و نقشه کاشته مى شوند اما خبرى از نظم هاى همیشگى نیست. گویى این درخت ها و گیاهان خودرو بوده اند.

2 thoughts on “بخشی از سبک های فضای سبز – قسمت سوّم

  • سلام
    واقعا فضاي سبز فوق العاده زيبا و منحصر به فردي درست کردين. امکان داره شماره تماس و نام طراح را بگين که بشه باهاشون تماس گرفت

    • سلام دوست عزیز!

      این سبک از فضای سبز ترکیبی از طرح هایِ متفاوت منظر و فضای سبز است که به دست توانمند مهندس علی رضایی نژاد طراحی و پیاده شده است. ظاهر زیبا و نقش های گوناگون آن بر گرفته از سبک های ایرانی، روستایی، ایتالیایی، ژاپنی و چینی است که رُخی دلنشین دارد.

      علی ایُحال جهت ارتباط و آشنایی بیشتر به قسمت درباره ی ما رجوع فرمایید و می توانید با شماره های مورد نظر خود تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *