محاسبه ی میزان پالم پیت مورد نیاز برای یک متر مکعب

برای به دست آوردن این موضوع که چه میزان پالم پیتِ خشک و یا مرطوب، نیاز است تا یک متر مکعب را پُر کند، در مورخه ی یکشنبه 16 دی ماه 1397 محاسباتی که متعاقباً ذکر خواهد شد، صورت گرفت.

مواد مورد نیاز:

  • پالم پیت خشک
  • آب
  • آکواریوم با ابعادِ داخلی 22.5 × 34.5 × 37 سانتی متر
  • ترازوی دیجیتالی حساس
  • اَلَک (مِش) شماره ی 30 یا اندازه ی 600 میکرون

آکواریومی با ابعاد ذکر شده، میزان 7.760 کیلوگرم پالم پیتِ خشک را در خود جای می دهد که این ابعاد، با 17 کیلوگرم پالم پیتِ مرطوب نیز پُر می گردد؛ به عبارت دیگر، زمانی که 11.53 کیلوگرم آب را با 5.47 کیلوگرم پالم پیتِ خشک مخلوط کنیم، آکواریومی با ابعادِ داخلی ذکر شده را لبالب می کند.

خُب! با محاسبات بالا با یک حساب سرانگشتی در می یابیم که برای گلدان، کارتن پلاست یا هر چیزی به حجم 1 متر مکعب، 270 کیلوگرم پالم پیتِ خشک نیاز است؛ حالا اگر همین ابعاد را بخواهیم با پالم پیتِ مرطوب مملو کنیم، مقدار 592.33 کیلوگرم پالم پیتِ مرطوب نیاز است که از این میزان، 401.73 کیلوگرم آب و تنها 190.59 کیلوگرم آن را پالم پیت خشک، شامل می گردد؛ محاسباتی که بیان گردید با خطایی کمتر از 3 درصد صورت پذیرفت.

مثلاً برای کوکوپیت در برخی سایت ها این گونه نوشته شده است که بعد از افزودن آب، هر ۱ کیلوگرم کوکوپیت فشرده می‌تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود؛ اما از آن جایی که پالم پیت برخلاف کوکوپیت فشرده نشده است، پس انتظار این نمی رود که پس از آبگیری، حجم بگیرد و عددی بیشتر را نشان دهد.

6 thoughts on “محاسبه ی میزان پالم پیت مورد نیاز برای یک متر مکعب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *