لُنژ کردن اسب ها

در ابتدای امر می بایست مقدمه ای را در مورد لُنژ کردن اسب ها توضیح داد تا ذهنیتی مناسب در نزد مخاطب شکل بگیرد.

لُنژ کردن (Longeing)، تکنیکی برای تربیت و تعلیم اسب در جهت پاسخگوئی به دستورات کسی است که در انتهای دیگر بندِ لُنژ قرار گرفته است می باشد.

لُنژ کردن بر روی دایره ی بزرگی انجام می گیرد که مربی در وسط و اسب و سوار در لبه بیرونی دایره در حرکت اند. کلمه ی لُنژ از کلمه allonge در فرانسه و longa در لاتین منشأ گرفته است که در هر دو حالت هجی آن با حرف O صحیح است.

برای اسب جوان و بی تجربه لُنژ کردن به او می آموزد که به فرامین صدائی پاسخ داده و با زین و دهنه آشنا شود و همچنین لُنژ کردن سوار برای آموزش دادن بسیار با ارزش است. به طوری که سوارکار نشست و وضعیتش را بدون نگرانی و دغدغه به جهت کنترل اسب بهبود می بخشد. در مدرسه های کلاسیک سواری و آموزش از قبیل مدرسه سوارکاری اسپانیا Spain Riding School  باید سوارکاران مبتدی به طور ممتد قبل از اینکه به آنها اجازه داده شود دستجلو و یا رکاب بگیرند، لُنژ شوند و سوارکاران باید به طور مداوم مسیر لُنژشان به خاطر نشست و تعادلشان عوض گردد.

 بهترین مکان برای لُنژ کردن در یک محیط بسته است که اگر اسب فرار کرد، به راحتی بتوان آن را در لُنژ کنترل نمود.  فضای 20 تا 25 متر برای لُنژ کافی است. بهتر است برای ایمنی بیشتر که در حین لُنژ کردن، سوارکار دیگری نزد یک سوار لُنژ نباشد. زمین نباید لغزنده و یا عمیق باشد همچنین بر روی تپه نباید لُنژ کرد؛ باید زمین صاف باشد که تعادل اسب و سوار حفظ گردد.

برای لُنژ کردن نیاز به بند لُنژ داریم که باید حدود 30 فوت یا 10 متر درازا داشته باشد تا بتوان دایره ای به طول 20 متر را ایجاد نمود. زیرا دایره های کوچک آسیب به لیگامنتها و مفاصل را در اسب افزایش می دهد. بند لُنژ معمولاً ‌از نایلون، کتان یا داکرون ساخته می شود. بند لُنژ های کتانی از جهت اینکه کمتر دست را می سوزانند و اذیت می کنند مقدمترند گرچه نایلونی دوام بیشتری دارد.

یک سر بند لُنژ باید دارای یک قلاب، سگک یا زنجیری که بتوان انتهای بند لُنژ را به کلّه گی لُنژ یا کلّه گی معمولی متصل نمود. بسیاری از بند لُنژها دارای دسته حلقه مانندی است که نباید مربی آن را در دست خود قرار دهد زیرا باعث آسیب دست سوار زمانی که اسب بجهد می شود.

در مجتمع کشت و صنعت محمّدآباد اراک، لُنژ کردن اسب ها به خاطر دلایل فوق و همچنین ورزش و تندرستی اسب ها و عدم از کار افتادگی عضلات آن ها برای مسابقات و دیگر عوامل نیز می باشد.

در زیر تصاویری از این عمل را مشاهده می فرمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *