مقدمه ای بر گاوداری

هدف مالک مجتمع کشت و صنعت محمّدآباد راه اندازی یک گاوداری ۲۰۰ رأسی با نژاد گاو گلپایگانی بود که پس از چندین ماه تلاش و کنکاش فرآوان این نژاد در استان زادگاهش یافت نشد.

سپس مالک با بررسی  بر روی دیگر نژاد موفق ایرانی(گاو سراب) تصمیم به خرید این نژاد نمود که با موانع بسیاری از طرف مرکز این نژاد در تبریز روبه رو شد و علی رغم میل باطنی خود مجبور به خرید گاو هلشتاین گردید، بالاخره در مورخه ی ۹ دی ماه سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۳ رأس تلیسه ی آبستن، ۱۲ رأس تلیسه ی غیر آبستن و ۳ رأس گوساله ی شیرخوار ماده در کرج از آقای شکوهی خریداری و وارد مجتمع شد، بعد از مدت کوتاهی مالک مجتمع با نژاد گاو سمینتال آشنایی سطحی پیدا کرد که کارگروهی را برای تحقیق روی این نژاد تعیین نمود.

پس از بررسی جوانب مربوط به نژاد مذکور و بازدید به عمل آمده از گله ی سمینتال در شمال و مشاوره کامل با مالک آن گله، کارگروه گزارش مفصلی را در این مورد برای تصمیم گیری بهتر به مالک مجتمع عرضه نمودند، که نکته نظر این گروه برچند عنوان و برتری این نژاد بر نژاد هلشتاین بود1- عمر اقتصادی بالا2- پایین بودن بیماری های متابولیکی3- دست و پاهای قوی تر4- ضریب تبدیل بالا در گوشت5- کیفیت بهتر شیر6- رشد سریع و بلوغ زودتر و … ؛ بر این اساس مالک مجتمع، سرپرست و کارشناس گاوداری مربوطه را برای وارد کردن نژاد سمینتال از کشور ارمنستان، عازم این کشور نمود. گله ی هدف پیدا شد، ولی با مواجه شدن در برابر سد تحریم کشوراین امر، یعنی وارد نمودن گله ی سمینتال به داخل کشور میسّر نگردید؛ لذا با بررسی در جلسه ی هیأت مدیره قرار بر این شد تا دام مذکور از داخل کشور تأمین شود.

هدف این بود تا گله ی سمینتال به مرور زمان جایگزین گله ی هلشتاین گردد، اما بدلیل به درازا کشیدن این برنامه و عدم دسترسی به گاو سمینتال ماده در کشور تصمیم گرفته شد که از اسپرم سمینتال برای آبستن نمودن هلشتاین  استفاده گردد (دورگ گیری)در پی این وقایع، گاوداری با دونژاد  سمینتال و هلشتاین(علی رغم مشکلات فراوانی دو گله ایی بودن)به ادامه فعالیت خود پرداخت، تا اینکه نه فقط در بحث تحقیقات  بلکه در میدان عمل  هم محاسن  و معایب این دو نژاد در کنار هم بررسی شود، ونتیجه این طرح عملیاتی همان نتیجه تحقیقات میدانی گردید که نژاد سمینتال به نژاد هلشتاین برتری کامل دارد. نتایج فوق از طریق کارشناس وقت در اختیار مرکز اصلاح نژاد کشور قرار گرفت که منجر به بازدید این مرکز از گاوداری شد. 

یاد آوری:مالک همچنان در پی جایگزین کردن یک گله بومی شیری به جای نژاد های رایج میباشد و به کمک خداوند متعال ان شاءالله به این هدف مقدس خواهد رسید.

تصویری از مکان های پراکندگی و نوع گاوهای بومی ایران:

البته در تصویر زیر گاو دشتیاری را لحاظ نکردیم، که آن هم به علت اطلاعات کم در سایت های مختلف بود. فایل زیپ شده با کیفیت بالا را هم قرار دادیم. 

2 thoughts on “مقدمه ای بر گاوداری

  • با سلام
    ببخشید چرا به سمت تکثیر نژادهای دیگه ایرانی مثل سیستانی یا نجد و … نرفتید؟
    هنوز هم موفق نشدید نژاد سیستانی گیر بیارید؟

    • سلام محمد جان!

      نژاد سیستانی رو خیلی پیگیری کردیم، اما در دولت کریمه ی اصلاحات که سرشار از تدبیر و امید هست، به شدت مخالفت شد…

      گاوهای نجدی که با خصوصیات آب و هوایی ما احیاناً سازگار نبود و ایضاً و بالاخص از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه نبود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *