دستگاه قشو

برای بهینه سازی سلامت و به حداکثر رساندن تولید، گاوها نیاز دارند که دقیقاً مثل یک گاو زندگی و فعالیت کنند. نظافت (تیمار و خاراندن بدن) یک رفتار عادی برای آنهاست که به دنبال آن هستند.

در همه سالن ها، با ساختارهای ساختمانی مختلف دیده میشود که گاوها صورت و بدن خود را  به هر وسیله ای مانند دیوار ها، ستون ها، آبخوری ها و کلا هر چیزی که در دسترسشان باشد، مالش میدهند تا از خارش بدن خلاصی پیدا کنند. به نظر می رسد تیمار (grooming) رفتاری است که به ارتقاء سطح سلامت گاو، آرامش و راحتی عملکرد کلی حیوان کمک می کند.

در بیست سال گذشته، شرکت های متعددی، سیستم های برس مکانیکی اتوماتیک را به منظور ارتقای فعالیت تیمار و نظافت، توسعه داده اند که نتیجه آن کمتر شدن حوادث و خسارات به وسایل و تجهیزات سالن های نگهداری گاوها بوده است.یک برس شبیه به یک ماشین شستشو، آویزان شده به طوری که زمانی که گاو به آن نزدیک میشود، شروع به چرخش کرده و گاو را تیمار می کند.

در تحقیقی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده تأثیر این سیستم بر روی رفتار تیمار و نظافت در گاوهای شیری، مورد مطالعه قرار گرفته است؛ در این تحقیق، محققان رفتار  تعداد ۷۲ رأس گاو را در دوره کنترل، بدون سیستم برس خودکار و در دوره آزمایش با سیستم برس خودکار، بوسیله دوربین های ویدئویی مدار بسته مورد مطالعه قرار دادند؛ در طول دوره کنترل گاوها اغلب خودشان را با مالش بدن خود به دیوارها و آبخوری ها خاراندند. هر حیوان به طور میانگین روزی سه بار این عمل را انجام میداد و هر بار حدود یک و نیم دقیقه این عمل طول می کشید.

به طور خلاصه، نصب و راه اندازی دستگاه برس مکانیکی موجب افزایش فوری در میزان رفتار تیمار و نظافت در گاوها می شود که نتیجه آن، افزایش حدود یک کیلویی تولید شیر روزانه در زمان شیردهی نوبت دوم خواهد بود. ضمناً نرخ ورم بالینی پستان نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

مزایای استفاده از دستگاه قشو اتوماتیک:

۱- بیشتر شدن شیر تولیدی و سلامت بهتر گاو ها

۲- پاکیزه تر و آرام تر شدن گاو ها

۳- صرفه جویی در انرژی

۴- طراحی شده برای ایمنی و آسایش

۵- راحتی در نصب و راه اندازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *