کلیات گلخانه ها – بخش اول

کلیّات گلخانه (Greenhouse)

در مجتمع کشت و صنعت محمّدآباد تعداد ۴ قطعه گلخانه هر کدام به مساحت ۲۰۶۴ متر مربع با سازه ی پلی کربنات و مجهز به سیستم پَد و فَن به صورت شمالی_جنوبی ساخته شده است. ارتفاع هر گلخانه از کف تا انتهای قوس سقف ۵٫۵ متر با عرض ۴۳ متر و طول ۴۸ متر می باشد.

تعداد دهانه ها در هر گلخانه ۵ عدد است که به تبع آن دارای ۶ ناودانی می باشد تا در بارش های شدید باران به خوبی حجم زیاد آب را دفع نماید؛ آنچه که در راستای افکار مالک و مدیریت محترم مجتمع کشت و صنعت محمدآباد نسبت به سازه ی گلخانه عملی گشته، برگرداندن آب باران و برفِ سقف گلخانه ها به منابع زیر زمینی می باشد، این ایده حتّی شاید در کشور نمونه باشد و اگر دیگر افراد از این تفکر تبعیت نمایند، بخشی ناچیز، ولی قابل توجهی از آب باران و برف به سفره های زیر زمینی بر می گردد؛ به این صورت که یک یا چند حلقه چاه آب در امتداد ناودانی حفر نموده و توسط مجاری رابط، آب حاصل از باران و برف سقف گلخانه را به سمت آن هدایت می کنند.

هر گلخانه دارای ۸ عدد فن، سیستم فیلتراسیون، اتاق انتظار، دو عدد بخاری گازاییل سوز، ۴۳ متر پَد با ارتفاع ۲ متر، مخزن پلاستیکی ۵ و یا ۱۰ هزار لیتری ذخیره آب تک جداره و دو جداره و [هر دو گلخانه، یک] مخزن گالوانیزه ی ۱۲ هزار لیتری می باشد. به جز یکی از گلخانه ها که به پرورش ماهی تعلق گرفته، در کف مابقی آنها جهت کشت خاکی ماسه بادی ریخته شده است.

از ویژگی های پلی کربنات نسبت به پلاستیک و شیشه و … آنقدر در سایت ها اشاره شده است که پرداختن به آن را لازم نمی بینم، ولی نکاتی در این مقول وجود دارد که خود را ملزم به تشریح آن می دانم.

در ابتدای امر باید گفت، درست است که هزینه ی اولیه ی ساخت گلخانه ای با پوشش پلی کربنات نسبت به پلاستیک و یا حتی شیشه بیشتر است؛ اما در طولانی مدت با کشت گیاهان مناسب و درآمدزا جبران می گردد. آنچه که در سایت ها، برای تبلیغ و فروش محصول های خود و یا حتی بعضی از افراد از روی ناآگاهی و صرفاً با کپی پیست از دیگر سایت ها درباره ی فواید دور از افکار پلی کربنات آورده اند که: در طولانی مدت تغیّر رنگ ندارد، در فصول گرم مانع از ورود هوای گرم و در فصول سرد از ورود برودت هوا جلوگیری می کند و از این قبیل، همه خلاف واقع است؛ آتش هم می گیرد، ولی سرعت شعله ور شدن آن نسبت به پلاستیک به مراتب پایین تر است و این فرصت را به صاحبان گلخانه ها می دهد تا در جهت دفع آتش، فرصت بیشتری داشته باشند؛ نسبت به یخ زدگی در مقایسه با شیشه بسیار و در قیاس با پلاستیک کمی ضعیف تر عمل می کند و این یخ زدگی موجب انقباض شدید آن در فصول سرد و کاهش مقاومت در اثر وزش بادهای تند می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *